Pátek, 19 dubna, 2024

Dacia Spring – Svěží vítr mezi elektromobily

- Komerční sdělení -aktuality

Když v roce 2004 Dacia uvedla na trh model Logan, zbourala mýtus o tom, že si nové auto nemohou dovolit všichni. A když pak v roce 2010 představila Dustera, zbourala mýtus o tom, že SUV je pouze pro solventnější lidi. Nyní jde bourat další mýtus – mýtus o tom, že elektromobil je pro běžné lidi nedostupný. V základu totiž stojí 16 700 eur, což je za elektrické auto fantastická cena. A já na základě prvních jízd dopředu říkám, že cena není jediný argument Dacie Spring.

S prvky SUV

Začnu designem, a hned na úvod řeknu, že jím narušuje schéma malých městských elektromobilů. Nejenže má vyšší světlou výšku a velké výrazné blatníky, což už samo o sobě zvyšuje energetickou spotřebu, ale má také prvky crossoveru – ochranné lemy blatníků, ochranu nárazníků, střešní lišty. Když to všechno spočítám, tak Spring vypadá velmi příjemně. Zejména v zaváděcí verzi s doplňky v oranžové barvě. Je třeba doplnit i to, že velikostí – délka 3,73 metru, šířka 1,62 ma výška 1,51 m – dokonale zapadá do města. Je akurátně velký pro čtyři lidi, snadno se proplétá úzkými ulicemi a díky poloměru otáčení 4,8 metru s ním snadno zaparkujete. Navíc vám přitom mohou pomáhat couvací senzory a couvací kamera, jejíž obraz doplňují dynamické naváděcí čáry.

I s aplikací

Interiér je jednoduchý a účelný, digitální přístrojový štít poskytuje veškeré podstatné informace hezky graficky a barevně. Ve výbavě Comfort Plus je uprostřed přístrojové desky 7palcový dotykový displej multimediálního systému Media Nav, který má integrovanou navigaci, zrcadlení Apple CarPlay a Android Auto… Nechybí ani aplikace My Dacia, která vám umožňuje kontrolovat stav vozidla, najít jeho polohu nebo manažovat nabíjení, spustit či zastavit klimatizaci během nabíjení… Chválím, že klimatizace má manuální ovládání. Poněkud neobvyklé je umístění elektrického ovládání oken v liště tlačítek pod dotykovým displejem – ne na dveřích. Volant není nastavitelný a sedadla jsou relativně vysoko, navíc úzká. Pro krátké městské přesuny bych to ale vůbec nebral jako zásadní problém. Spíš mi vadilo, že absentuje odkládací ploška pro levou nohu. Vzadu je dostatek místa pro dva průměrně vzrostlé dospělé pasažéry a za nimi ještě zůstává kufr s 270 dm3 metodikou VDA. Navíc ve vyšším stupni výbavy je pod podlahou kufru rezervní kolo.

„Pouze“ 33 kW, ale stačí to

Akumulátor je umístěn pod podlahou kufru a má využitelnou kapacitu 27,4 kWh, což dává dojezd podle protokolu WLTP v kombinovaném provozu 230 km, ve městě dokonce 305 km. to vysoce převyšuje denní potřebu drtivé většiny lidí žijících ve městě a blízkém okolí. Klíčem k takovému dojezdu je nízká hmotnost – auto váží pouhých 970 kg – a také rozumně zvolený výkon motoru. Ten poskytuje „pouze“ 33 kW (45 k), resp. 125 Nm. Slůvko jen je v uvozovkách, protože mi během testovacích jízd vyšší výkon naprosto nechyběl. Navíc, motor má pěknou charakteristiku, při které s růstem otáček roste také výkon. To znamená, že svou sílu postupně zvyšuje. Platí to zhruba do 100 km/h, to už jste ale vysoko nad zákony povolenými rychlostmi ve městě, a na dálničním obchvatu už nepotřebujete intenzivně zrychlovat. Dodávám, že maximální rychlost je 125 km/h. To, čím mě Spring dostal na kolena, je ale podvozek. Je totiž příjemně měkký as takovými nerovnostmi v okolí Svobody zvířat, jaká už ostatní auta bolí, si dokázal poradit s přehledem. Odfiltroval je krásně – jemně a tiše. A tady opět připomínám vyšší světlou výšku, díky které můžete zastavit nad obrubníky nebo na ně „vylézt“.

Akumulátor lze dobíjet různými způsoby. Ze standardní 230 Voltové sítě o výkonu 2,3 ​​kW to trvá zhruba 14 hodin, z průmyslové zásuvky GreenUp o výkonu 3,7 kW zhruba 8,5 hodin a z wallboxu o výkonu 7,4 kW méně než 5 hodin. Ve vyšším stupni výbavy Comfort Plus může mít Dacia Spring v opci rychlonabíjení, který umožňuje nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu 30 kW. Takovýmto způsobem si akumulátor nabijete za 1,5 hodiny. Nabíjecí konektor je vkusně schován pod krytem uprostřed masky chladiče.

Prototyp elektromobilu

Dacia Spring je prototypem elektrického vozidla – takového, jaký má elektromobil být. Elektromobil by totiž měl být nástrojem ke snížení znečištění ovzduší a snížení hluku ve městech, nikoli k záchraně celé Zeměkoule. Ovšem na to nepotřebujeme gigantické SUV kam se vejde celá rodina i sousedé se zavazadly, na to nepotřebujeme obrovské SUV s dojezdem 500 a více km… Do města nám přece stačí malé lehké auto, které může mít klidně i menší akumulátor, nižší výbavu… Zkrátka něco jako Dacia Spring.

Mimochodem, Dacia Spring je aktuálně dostupná ve dvou verzích. Jako stylový vůz pro koncové klienty, resp. pro každodenní život (Dacia Spring) a jako vůz primárně určený pro sdílenou dopravu (Dacia Spring Business).

Další články autora

Comments

Mohlo by se vám líbit

Reklama

- Komerční sdělení -PR článek